09
september
2020
|
16:38
Europe/Amsterdam

Vanaf woensdag 30/9 eerste verbinding tijdelijk knooppunt Sint-Anna in gebruik

Samenvatting

Vanaf woensdag 30 september wordt de eerste verbinding in het tijdelijk knooppunt Sint-Anna in gebruik genomen. Verkeer van de E34 richting R1 maakt vanaf dan gebruik van een tijdelijke weg. Zo maken we ruimte om de rest van het tijdelijk knooppunt op te bouwen tegen de zomer van 2021.

In navolging van knooppunt Antwerpen-West, wordt ook knooppunt Sint-Anna (R1xE34) op een tijdelijk knooppunt gezet. De aannemer werkt de komende weken de eerste tijdelijke verbinding - voor verkeer van de E34 naar de R1 - af, zodat die in de nacht van 29 op 30 september in gebruik genomen kan worden. Zo maken we ruimte vrij om tegen de zomer van 2021 de rest van het tijdelijk knooppunt af te werken en in gebruik te nemen. Vervolgens kan het oude knooppunt worden afgebroken om plaats te maken voor het nieuwe knooppunt Sint-Anna. Tijdens deze werken blijven alle verbindingen mogelijk.

Het projectgebied Linkeroever/Zwijndrecht omvat twee grote knooppunten: Antwerpen-West (R1 E17) en Sint-Anna (R1 E34) . Midden augustus namen we het tijdelijk knooppunt Antwerpen-West volledig in gebruik. Vanaf 30/9 wordt ook de eerste verbinding van het tijdelijk knooppunt Sint-Anna in gebruik genomen. Vanuit de E34 richting R1 rijd je vanaf dan over een tijdelijke weg naast het bestaande knooppunt.

De rijbanen van de R1 naar de E34 en de aansluiting van oprit 7 Sint-Anna - richting E17 - worden ook lokaal verlegd.

Nadat dit eerste deel van het tijdelijk knooppunt Sint-Anna in gebruik is genomen, heeft de aannemer voldoende ruimte om het tijdelijk knooppunt verder op te bouwen. De ingebruikname van het volledige tijdelijk knooppunt is voorzien voor de zomer van 2021.

Door van de toekomstige ecobrug over de R1 gebruik te maken als omleidingsweg, kunnen we ook tijdens de afbraak van het oude knooppunt en de opbouw van het nieuwe knooppunt alle verbindingen open houden. Ook de verbinding tussen de E34, Charles de Costerlaan en Waaslandtunnel blijft hierdoor mogelijk. De gevaarlijke linkse in- en uitvoegstroken worden ook in het tijdelijke knooppunt al langs de rechterkant gelegd.

Wanneer het tijdelijk knooppunt volledig in dienst is genomen kan de afbraak van het oude en opbouw van het nieuwe knooppunt starten. Het knooppunt wordt volledig vernieuwd en verdiept aangelegd. Door ook in het definitieve knooppunt de in- en uitvoegstroken rechts te leggen vermindert het aantal weefbewegingen en wordt het veiliger. Volgens de huidige planning wordt het nieuwe knooppunt Sint-Anna in gebruik genomen in het voorjaar van 2024.

Op- en afrit 7 Sint-Anna blijft behouden tot de Scheldetunnel in gebruik genomen wordt. Vanaf dan wordt de Charles de Costerlaan omgebouwd tot wandel- en fietsboulevard. De Waaslandtunnel krijgt zo opnieuw zijn oude functie als verbinding voor lokaal autoverkeer tussen de linker- en de rechteroever.

Bekijk hier het toekomstbeeld.